Wednesday, August 4, 2010

ၾက---ၾကက္တို႔၏က်င့္၀တ္ မွ ေကြကြင္းရျခင္း

ၾကက္တို႔၏က်င့္၀တ္ ၄-ပါး။ ။ မင္းစိုးရာဇာတို႔ လိုက္နာျပဳက်င့္ရန္ ရာဇမတၱန္က်မ္း၌ျပသည္။
(၁) ေရွးဦးစြာႏိုးၾကားလြယ္ျခင္း၊
(၂) ကိုယ့္အမ်ိဳး ဇာတ္တူခ်င္းခြပ္ရာ၌ စြန္႔စားရဲျခင္း၊
(၃) အေဖၚၾကက္မတို႔ႏွင့္ အစာကို ခြဲေ၀စားျခင္း၊
(၄) မိမိထံေအာက္ ၀င္ေရာက္ေသာၾကက္မ၌ ေစာင့္ေရွာက္ေပါင္းေဖၚျခင္း။

ၾကဇု ၇-မ်ိဳး။ ။ ေဆးအဘိဓါန္က်မ္းရင္းမွ။
(၁) ဇီ၀ႏၲိမည္ေသာ ၾကာဇုကားေရႊေသာအဆင္းရွိ၏၊ အဆီအေစးကို ထုတ္၍ေသာ္လည္းေကာင္း ဆီေထာပတ္ပ်ားရည္တို႔ႏွင့္ ခ်က္၍ေသာ္လည္းေကာင္း သံုးေဆာင္ျငားအံ့၊ ေရာဂါ ခပ္သိမ္းကို ေပ်ာက္ကင္းခ်မ္းသာေစတတ္၏၊
(၂) ေရာဟိဏီမည္ေသာ ၾကာဇုကား- ေၾကာင္ေသာအဆင္း လံုးေသာ ေလ်ာင္းေသာသဏၭာန္ရွိ၏၊ ဗလ ၀ဏၰတို႔၌ ၿပီးေစတတ္၏၊ အမာနာခပ္သိမ္းကိုလည္း ေပ်ာက္ေစ တတ္၏၊
(၃) ၀ိဇယ မည္ေသာ ၾကဇုကား- ဘူးသီးႏွင့္တူေသာအဆင္း လံုးေသာသဏၭာန္ရွိ၍ ေပါက္ေသာ အမာနာ ထိခိုက္ရွနာ ဒဏ္ရာဟူသမွ်တို႔၌ ေပ်ာက္ကင္းေစတတ္၏၊
(၄) အဘယမည္ေသာ- ၾကဇုကား ငါးေျမႇာင့္ရွိ၏၊ မ်က္စိေရာဂါကို လ်င္ျမန္စြာပယ္ေပ်ာက္ေစတတ္၏၊
(၅) အာမရိကာမည္ေသာ- ၾကဇုကား ထူးေထြမြန္ျမတ္ေသာ ရသာရနံ႔ႏွင့္ ျပည့္စံု၏၊ ၀မ္းကို ေလွ်ာသက္ေစျခင္း၌ သိမ္ေမြ႕ေသာသတၱိရွိ၏၊ (၆) ပုတၱနာမည္ေသာၾကဇုကား- အသားပါး၍ အေစ့ႀကီး၏၊ ကိုယ္ကိုလိမ္းျခင္းတို႔၌ အလြန္တန္းခိုးရွိ၏၊
(၇) ကာသု၊ တစ္နည္း ေစတကီမည္ေသာၾကဇုကား ၃-ေျမႇာင့္ရွိ၏၊ ေမႊးထံုရနံ႔ႏွင့္ ျပည့္စံု၏။


ၾကည့္ျခင္းႀကီး ၅-ပါး။ ။ ဓမၼပဒ အ႒ကထာ။ ပ-အုပ္။ ၅၃-၌ အက်ယ္႐ႈ၊ ဘုရားေလာင္းမ်ား လူ႔ျပည္ဆင္း၍ သေႏၶယူခါနီး၌ သေႏၶယူရန္အတြက္ ေလ်ာ္မေလ်ာ္ကို ၾကည့္ေလ့ရွိေသာ ၾကည့္ျခင္းႀကီးငါးပါး။
(၁) ကာလ - တက္ကပ္ ဆုတ္ကပ္ကာလႏွစ္ပါးတို႔တြင္ သက္တမ္းဆုတ္ကပ္ကာလကိုၾကည့္ျခင္း၊
(၂) ဒီပ - ကြၽန္းေလးကြၽန္းအနက္ ေတာင္ကြၽန္းကိုၾကည့္ေတာ္မူျခင္း၊
(၃) ေဒသ - ေတာင္ကြၽန္း၏အလယ္ဗဟိုအခ်က္အခ်ာ ေဗာဓိပင္ေပါက္ရာ အရပ္ကို ၾကည့္ေတာ္မူျခင္း၊
(၄) ကုလ - အမ်ိဳးေလးပါးတို႔တြင္ ျဗာဟၼဏမ်ိဳးႏွင့္ မင္းမ်ိဳးကိုသာၾကည့္ေတာ္မူျခင္း၊
(၅) မာတု အာယု ပရိေစၦဒ - ပဋိသေႏၶယူ၍ေမြးဖြားၿပီးေနာက္ ၇-ရက္ေရာက္လွ်င္ မိခင္
ေသဆံုးရမည့္ အသက္အပိုင္းအျခားကိုၾကည့္ေတာ္မူျခင္း။

ၾကည့္ျခင္းႀကီး ၈-ပါး တစ္နည္း။ ။
(၁) ကာလံ ၀ိေလာေကတိ၊
(၂) ဒီပံ ၀ိေလာေကတိ၊
(၃) ေဒသံ ၀ိေလာေကတိ၊
(၄) ကုလံ ၀ိေလာေကတိ၊
(၅) ဇေနတၱႎ ၀ိေလာေကတိ- မိခင္အသက္အပိုင္းကိုၾကည့္၏၊
(၇) မာသံ ၀ိေလာေကတိ- သေႏၶယူမည့္လကိုၾကည့္၏၊
(၈) ေနကၡမံ ၀ိေလာေကတိ- ေတာထြက္အံ့ကို ၾကည့္၏။

ၾကည္းကုန္းေပ်ာ္ေန၊ သတၱ၀ါေတြ၊ ၉-ကုေဋေခၚ အဘယ္နည္း။ ။ ဤ၌ ၾကည္းေန ၉-ကုေဋ၊ ေရေန ဆယ္ကုေဋ ဟု ဆို႐ိုးသာရွိေသာ္လည္း အနႏၲေလးပါးမွာပါ၀င္တဲ့ သတၱ၀ါအမ်ိဳးအမည္ေတြကို ဘယ္သူ ထုတ္ေဖၚႏိုင္ပါ မည္နည္း၊ အေနကသခၤ်ာမ်ိဳးျဖစ္သည္၊ အတိအက် မယူရေခ်။

ၾကန္အင္ ၅-သြယ္၊ လွမ်ိဳးသြယ္၊ ဘယ္၀ယ္ဘယ္သို႔နည္း။ ။ ဤ၌ ၾကန္အင္ ၅-ပါးဟူသည္ ေကာင္းျခင္း လကၡဏာငါးပါး ကိုပင္ဆို၏၊ ၎င္းသ႐ုပ္ (ေကာင္းျခင္း ၅-ပါးပုစၦာ)မွာ ျပန္႐ႈပါ။

ၾကာမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ထိုထိုေဆးက်မ္းႏွင့္ ကဗ်ာစာေပတို႔၌ ၾကာမ်ိဳးငါးပါးဟုညႊန္းလွ်င္ ၎င္းငါးပါးကို ယူပါေလ။ ၾကာျဖဴ၊ ၾကာနီ၊ ၾကာညိဳ ၎င္း ၃-ပါးတို႔ကား ဥပၸလမ်ိဳးတို႔တည္း၊ ၾကာတံဆိပ္- ၎င္းကား ပု႑ရိက္မ်ိဳးတည္း၊ ၾကာေခါင္းေလာင္း- ၎င္းကား ပဒုမၼာမ်ိဳးတည္း။

ၾကာသပေတးနံ ၅-လံုး။ ။ ၾကာသပေတးၪဂိဟ္ ၾကာသပေတးေန႔ႏွင့္ဆိုင္ရာ အကၡရာငါးလံုး (ပ, ဖ, ဗ, ဘ, မ) တို႔ျဖစ္၏။

ႀကိယာ ၅-တန္။ ။ ျမန္မာ သဒၵါဆိုင္ရာ ဥပေဒသမ်ိဳး ငါးပါး၊ ကဗ်ာ သာရတၳသဂၤဟက်မ္းမွ။
(၁) ကတၱဳ သကမၼ ႀကိယာ-ကံျဖင့္ အလိုရွိေသာ ႀကိယာမ်ိဳး၊ ပံု- 'ယုတ္သည့္စ႐ိုက္၊ လူသူမိုက္ကို၊
မႀကိဳက္မခ်စ္'ဟူေသာ စကားရပ္၌ 'မႀကိဳက္မခ်စ္'ပုဒ္သည္ ကတၱဳ သကမၼ ႀကိယာမ်ိဳးတည္း။
(၂) ကတၱဳ အကမၼ ႀကိယာ- ကမၼကာရက မပါ၊ ကံမရွိေသာ ႀကိယာပုဒ္မ်ိဳး၊ ပံု - 'စႏၵာ
ေဒ၀ီ မေဟသီလွ်င္၊ ငိုၿပီခဏ'ဟူေသာ စကားရပ္၌ 'ငိုၿပီ'ပုဒ္သည္ ကတၱဳ အကမၼ ႀကိယာပုဒ္မည္၏။
(၃) ဘာ၀ ႀကိယာ- သေဘာအတိုင္းျဖစ္ေနေသာ ႀကိယာမ်ိဳး၊ ပံု- 'မထြက္ေလျဖစ္၊ အပါယ္ျမစ္တြင္၊ မြန္းနစ္စုပ္စုပ္၊၊ ကိုယ္လံုးျမဳပ္ခ်ိမ့္' ဟူေသာ စကားရပ္၌ 'မြန္း နစ္ ျမဳပ္' ၎င္းပုဒ္တို႔သည္ကား ဘာ၀ႀကိယာပုဒ္တို႔တည္း။
(၄) ကာ႐ိုက္ ႀကိယာ- ေစခုိင္းျခင္းလကၡဏာပါရွိေသာ ႀကိယာပုဒ္မ်ိဳး၊ ပံု- 'ေဗဒင္အမွတ္၊ ဤအတတ္လည္း၊ မျပတ္စင္းလ်က္၊ ေလ့ေစမင္း'ဟူေသာ စကားရပ္၌ ]ေလ့ေစ}ဟူေသာ ပုဒ္ကား၊ ကာ႐ိုက္ႀကိယာပုဒ္တည္း။
(၅) ကိတ္ႀကိယာ- ေမွ်ာ္လင့္ႀကံစည္ျခင္းကို ေဖၚျပေသာ ပုဒ္မ်ိဳး၊ ပံု- 'ဆိုဖြယ္စကား၊ ႏွစ္ဖက္သားတို႔၊ ပိုင္းျခားစိမ့္ငွာ၊ ကပ္ေလ့လာ'ဟု ဆိုေသာစကားရပ္၌ 'ဆိုဖြယ္'ဟူေသာ ပုဒ္သည္ ကိတ္ႀကိယာ မ်ိဳးတည္း။

ႀကိယာ ေျခာက္ဆယ္။ ။ ျမန္မာသဒၵါႏွင့္ ကဗ်ာလကၤာ ေ၀ါဟာရ။ ၎င္းသ႐ုပ္အက်ယ္ (ကရိယာ ေျခာက္ဆယ္)၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ႀကိယာ၀ိေသသန ၃-ပါး။ ။
ကဗ်ာသာရတၳ သဂၤဟက်မ္းမွ။
(၁) မူလႀကိယာ၀ိေသသန- မူလသေဘာအတိုင္း ႀကိယာကိုအထူးျပဳေသာပုဒ္မ်ိဳး၊ ပံု- "အေၾကာင္းကုန္ေအာင္၊ ေဆာင္လိုရကား၊ အင္ရွစ္ပါးျဖင့္"ဟူေသာ စတု ဓမၼသာရပ်ိဳ႕တြင္ စပ္ရာ၌ 'ကုန္ေအာင္'ဟူေသာ ပုဒ္သည္ မူလႀကိယာ၀ိေသသနျဖစ္၏။
(၂) သမၺႏၶ ႀကိယာ၀ိေသသန- ဆက္စပ္ေသာစကားျဖင့္ ႀကိယာကိုအထူးျပဳတတ္ေသာ ပုဒ္မ်ိဳးျစဖ္သည္၊ ပံု- "ပဘာ၀တီ၊ နန္းသိဂႌကို၊ ေဗာဓီကုသ၊ လြန္ေတာင့္တလ်က္၊ စိတ္ကမဆည္း၊ မခ်ဳပ္တည္းဘဲ၊ လိုက္လည္း လိုက္သည္၊"ဟူေသာ ကုသပ်ိဳ႕၌ 'လိုက္လည္း'ဟူေသာ ပုဒ္သည္ သမၺႏၶႀကိယာ၀ိေသသန မည္၏။
(၃) ပုစၦာ ႀကိယာ၀ိေသသန- အေမးစကားပါရွိေသာ ႀကိယာ၀ိေသသနမ်ိဳး၊ ပံု- "ဘယ္သို႔ျဖစ္သည္၊ မယ့္ႀကံရည္ကို၊ ဥာဏ္ျခည္မသိ၊ ေနမထိေအာင္"ဟု ေမာင္စံသူမွာတမ္းတြင္ 'ဘယ္သို႔'ဟူေသာပုဒ္သည္ ႀကိယာ၀ိေသသနမ်ိဳး ျဖစ္၏။
မွတ္ခ်က္။ ။ ထိုမွတစ္ပါးလည္း ထုတ္ယူတတ္လွ်င္ ႀကိယာ၀ိေသသနမ်ိဳးေပါင္း မ်ားစြာရွိေသး၏။

ႀကီးက်ယ္မ်ားျပား စည္ကားလွေသာ သာသနာ့ အစည္းအေ၀းပြဲႀကီး ၃-ပါး။ ။ ဓမၼပဒ။ ႒။ ဒု။ ၂၇၇-၌ အက်ုယ္႐ႈပါ။
(၁) ေရ မီးအစံုတန္ခိုးျပ၍ တိတၳိတို႔ကို ႏွိမ္နင္းပြဲ။
(၂) တာ၀တႎသာနတ္ျပည္မွ သကၤႆနဂိုရ္ျပည္သို႔ဆင္းေတာ္မူပြဲ။
(၃) ေဘးႀကီး ၃-ပါးၿငိမ္းေပးရန္ ေ၀သာလီျပည္သို႔ၾကြေတာ္မူ၍ျပန္လာေတာ္မူေသာ ပြဲႀကီး။

ႀကီးပြားတိုးတက္ေၾကာင္းတရား ၇-ပါး။ ။ ႀကီးပြားေက်ာ္ၾကားေစလိုသူတိုင္း လိုက္နာက်င့္သံုးရမည့္တရား ၇- ပါး။ သမၸဒါပုဒ္အဖြင့္မွ။
(၁) ဥ႒ာနေတာ- မပ်င္းမရိ လံု႔လရွိသူ၊
(၂) သတိမေတာ- သတိသမၸဇဥ္ရွိသူ၊
(၃) သုစိ ကမၸႆ- လုပ္ငန္း၌ သန္႔ရွင္းသပ္ယပ္ ေကာင္းမြန္သူ၊
(၄) နိသမၼ ကာရိေနာ- စူးစမ္းဆင္ျခင္ ၿပီးမွ အလုပ္လုပ္သူ၊
(၅) သည တႆ- ကိုယ္ႏႈတ္စိတ္တို႔ကို ႏိုင္နင္းစြာေစာင့္ထိန္းႏိုင္သူ၊
(၆) ဓမၼဇီ၀ိေနာ-တရားေသာနည္းလမ္းျဖင့္ အသက္ေမြးသူ၊
(၇) အပၸမတၱႆ- ကုသိုလ္တရား၌ မေမ့ေလ်ာ့ေသာသူ။

ႀကီးျမတ္သူမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ အဓိပၸါယ္စံု (ေထရ္မ်ိဳးသံုးပါး)ဟူေသာ စကားရပ္၌ ျပမည္။
တနည္းလည္း၊
(၁) ဇာတိ၀ုၯု- မ်ိဳးဇာတ္အားျဖင့္ ျမတ္ေသာသူ၊
(၂) ၀ယ၀ုၯု- သက္ရြယ္ႀကီးရင့္သူ၊
(၃) ဂုဏ၀ုၯု- ဂုဏ္သိကၡာႀကီးသူ၊ ၎င္းတို႔ကို ႐ိုေသအပ္၏။

ႀကီးလြန္းသူႀကီး ၄-ေယာက္။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ (ပုဂိၢဳလ္လြန္ကဲႀကီး ၄-မ်ိဳး)၌ ႐ႈပါ။

ေၾကးတူရိယာ၊ မ်ိဳး ၁၀-ျဖာ၊ သံသာခ်ိဳ႕ၿငိမ့္ေညာင္း။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ေၾကးသံ ၁၀-ပါး)၌ ျပအ့ံ။

ေၾကးနီမ်ိဳး ၇-ပါး။ ။ သဗၺဓါတုက ၀ိဇၨာဓရ ပကာသနီက်မ္းမွ။
(၁) ဗ်ကၡဂႏၶကတမၺံ- က်ားသားကန္႔မွထြက္ေသာ ေၾကးနီ၊ ၫိုၫိုရွိ၏၊
(၂) ပိစၦဇာတက တမၺံ- ဥေဒါင္းေမြးမွထြက္ေသာ ေၾကးနီ၊ ဖန္႔ဖန္႔ရွိ၏၊
(၃) ပုပၹနာဂ တမၺံ- က့ံေကာ္ပြင့္မွထြက္ေသာ ေၾကးနီ၊ ရဲရဲရွိ၏၊
(၄) ကုစၦက တမၺံ- ဗဟန္းၾကက္ေခ်းမွရေသာ ေၾကးနီ၊ ၀ါ၀ါရွိ၏၊
(၅) ရသ သတၱက တမၺံ-ျပဒါးစားေက်ာက္မွထြက္ေသာ ေၾကးနီ၊ စိမ္းစိမ္းရွိ၏၊
(၆) ေလာဟဇာတ တမၺံ- ျခသံမွထြက္ေသာ ေၾကးနီ၊ျဖဴနီနီရွိ၏၊
(၇) နာဂဇ တမၺံ- သလြဲမည္းေက်ာက္မွရေသာ ေၾကးနီ၊ ေမာင္းေမာင္းရွိ၏။
မွတ္ခ်က္။ ထြက္ရပ္သမားမ်ားသည္ အမွတ္ ၆၊ ၇၊ ေၾကးနီႏွစ္ပါးကို သံုးစြဲၾကရန္ အထူးမွာဆိုထား၏။

ေၾကးသံ ဆယ္ပါး။ ။ ၎င္းေၾကးတူရိယာ၏ မ်ိဳးကြဲအျပားတို႔ကို 'မဟာရာဇ၀င္ႀကီး'မွ ထုတ္၍ေျဖသည္။
(၁) စည္းစုပ္၊
(၂) ခြက္ခြင္း၊
(၃) ေၾကးနင္း၊
(၄) ေမာင္း၊
(၅) ေခါင္းေလာင္း၊
(၆) ေၾကးစည္၊
(၇) နရည္းစရာ၊
(၈) ဆည္းလည္း၊
(၉) ေၾကးပတ္၊
(၁၀) အိုးစည္၊ (ယခု ဖားစည္ဟူ၏။)
ဤဆယ္ပါးေသာ ေၾကးသံတို႔ကို သို႔မဟုတ္ ေၾကးတူရိယာမ်ိဳးတို႔ကို မဃေဒ၀လကၤာသစ္၌ ဤသို႔စပ္ဆိုထားေလသည္။
အထူးသ႐ုပ္၊ စည္းစုပ္, ခြက္ခြင္း၊ ေၾကးနင္း, ေခါင္းေလာင္း၊ ေမာင္းႏွင့္ေၾကးစည္၊ တစ္မည္နရည္း၊ ဆည္းလည္း, ေၾကးပတ္၊ အိုးစည္ မွတ္သား၊ တီးခတ္ ေဆာ္ညံ၊ တကံ်က်ံျဖင့္၊ ေၾကးသံဆယ္ပါး၊ ၾကား၍အျမဲ၊ နားမရဲတည္း။

ေၾကာင္ေက်ာက္မ်ိဳး ၄-ပါး။ ။
မဏိသွ်တၱရက်မ္းလာ 'ေၾကာင္'ေခၚ ပတၱျမားရတနာမ်ိဳး ေလးပါး။
(၁) ေၾကာင္ေဇေယာ္-ႀကိဳးစလြယ္တင္ထင္လ်က္ အသား၀ါ၀ါရွိသည္၊
(၂) ေၾကာင္ေ၀ေယာ္- ေရႊႀကိဳးေငြႀကိဳး ရက္တန္းလ်က္ရွိသည္၊
(၃) ေၾကာင္ရွိန္ပုတ္ ၀ါ၀ါေရႊေရႊ စိမ္းစိမ္းညိဳညိဳရွိ၏၊
(၄) ေၾကာင္ရွိန္တူ- ႀကိဳးစိုက္ ပိုက္ကြန္ယက္သဏၭာန္ ရွိ၏။

ေၾကာင္မ်က္ရြဲမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ မဏိသွ်တၱရက်မ္းလာ "ေၾကာင္မ်က္ရြဲမ်ိဳး ေလးပါး"ကို တန္ဘိုးႏွင့္တကြ ခြဲျခား၍ က်မ္းရင္းလကၤာအတုိင္း ေျဖဆိုလိုက္သည္။ "ေၾကာင္မ်က္ရြဲဟု၊ ေက်ာက္သဲတ႐ိုး၊ ေလးပါးမ်ိဳးတြင္၊ အဘိုးထိုက္စြာ-
(၁) 'ေၾကာင္ေဇယာ' ကား၊ ၀ါ၀ါအဆင္း၊ ဥနႏြင္းသို႔၊ ထြန္းလင္းၿပိဳးျပက္၊ တံခြန္ထြက္၏။
(၂) ထိုက္ထက္ 'ေဟာ္ရပ္'၊ မ်က္အျမတ္ကား၊ လွ်ံပတ္ေရႊဆင္း၊ ညီးညီး၀င္း၏၊ ထိပ္တြင္းတံခြန္ေရး၊ ထြက္လုေျပး၏။
(၃) မည္ေပး 'ေ၀ၚရပ္'၊ ေပၚပညတ္သည္၊ ေက်ာက္ျမတ္႐ႈဤ၊ မနီလြန္းထ၊ ျဖဴလွမဆို၊ သက္တင္လိုတြင္၊ ထိပ္ျပင္လက္လက္၊ တံခြန္ထြက္၏။
(၄) တစ္ခ်က္ 'ဘသၼာ'၊ ၀ဏၰာအဆင္း၊ ေရႊရည္က်င္းသို႔၊ ၀င္း၀င္းသက္တင္၊ ေရးထြက္ခ်င္၏။ ဤလွ်င္ ေလးပါး၊ ေက်ာက္တို႔မ်ားကား၊ ေရႊသားက်ပ္ျပင္၊ ထားေလာက္တင္မူ၊ ေရႊစင္တစ္ရာ၊ ထိုက္ေပစြာသည္၊ အာကာေခါင္တည့္ ခ်င္းလွည့္တည္း"။

ေၾကာင္မ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ေဆးက်မ္းလာ ေ၀ါဟာရတစ္မ်ိဳး၊ ထိုထိုေဆးက်မ္းတို႔၌ ေၾကာင္မ်ိဳးငါးပါးဟုညႊန္းဆိုလွ်င္ ၎င္းငါးပါးကိုသာ သမားေတာ္ႀကီးမ်ား အလိုရွိၾကသည္။
(၁) ေၾကာင္ေတာက္၊
(၂) ေၾကာင္ပန္း၊
(၃) ေၾကာင္ရွာ (လွ်ာ)၊
(၄) ေၾကာင္မီးပူ၊
(၅) ေၾကာင္ျခစ္- (ေၾကာင္ပ်စ္)လည္းဟူ။

ၾကြက္မ်ိဳး ၄-ပါးႏွင့္ ပုဂိၢဳလ္ ၄-စား။ ။ ၾကြက္ေလးပါးကို ပမာထား၍ ပုဂိၢဳလ္ေလးစားကို ျပခ်က္။
(၁) ဂါဓံ ခတၱာ ေနာ ၀သိကာ- ေနစရာ တြင္းလုိဏ္ဂူကိုကား ကိုယ္တိုင္တူး၏၊ သို႔ေသာ္ ထိုတြင္းလုိဏ္၌မေန၊ မေတာ္ရာ၌ေန၍ ရန္သူေၾကာင့္ေသရေသာ ၾကြက္မ်ိဳးကဲ့သို႔ သာသနာေတာ္၏ အဆံုးအမ ပိဋကစာေပကိုကား သင္ၾကားတတ္ေျမာက္၏။ လိုက္နာက်င့္ႀကံမႈကိုေတာ့ မျပဳ၊ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္မရ၍ အဖန္ဖန္ေသေနရသူမ်ိဳး ဟူ၏။
(၂) ၀သိတာ ေနာ ဂါဓံ ခတၱာ- တြင္းလိုဏ္ဂူကိုကား ကိုယ္တိုင္မတူး၊ သူတစ္ပါးတူးၿပီးသား တြင္းလိုဏ္မ်ား၌သာေန၍ အသက္ေဘးကို ကာကြယ္ေနထိုင္ေသာ ၾကြက္မ်ိဳးကဲ့သို႔လည္းေကာင္း။
(၃) ဂါဓံ ခတၱာ စ ၀သိတာ စ- ကိုယ္တိုင္ တြင္းလုိဏ္တူး၍ ကိုယ္တိုင္ေနေသာ ၾကြက္မ်ိဳးကဲ့သို႔
လည္းေကာင္း။
(၄) ေန၀ ဂါဓံ ခတၱာ ေနာ ၀သိတာ- ရန္သူ႔အတြက္ ကာကြယ္ေရးတြင္လည္း ကုိယ္တိုင္မတူး၊ ေနလည္း မေနေသာ ၾကြက္မ်ိဳးကဲ့သို႔လည္းေကာင္း ပုဂိၢဳလ္ေလးစားကို သိရာ၏။

ေၾကြ, အန္, ဖဲမ်ား၊ ေလာင္းကစား၊ ၆-ပါးအျပစ္ရ။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ကစားသမားတို႔အျပစ္ ၆ ပါး) ျပႆနာ၌ ရွင္းခဲ့ၿပီ။

ၾကိဳတင္၍မသိႏိုင္ေသာ အရာမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ၀ိသုဒၶိမဂ္။ ဒု-အုပ္။ ၂၂၈။
ဇီ၀ိတံ, ဗ်ာဓိ, ကာေလာစ၊ ေဒဟနိကၡိပနံ, ဂတိ။
ပေဥၥေတ ဇီ၀ေလာကသၼႎ၊ အ နိမိတၱာ န နာယေရ။
(၁) အသက္မည္မွ်ရွည္ရမည္ကို မသိႏိုင္ျခင္း၊
(၂) မည္သည့္အနာေရာဂါ က်ေရာက္ျဖစ္ေပၚလာမည္ကို၊
(၃) ေသရမည့္အခ်ိန္ကာလကို၊
(၄) ကိုယ္ေကာင္ႀကီး ျမႇဳပ္ႏွံ သၿဂိဳဟ္ရမည့္ေနရာ၊
(၅) လားရမည့္ဘ၀ကို မသိႏိုင္ျခင္းဟူ၏။

ကြာေ၀းျခင္းႀကီး ၄-ပါး။ ။ ဆက္စပ္လို႔မရႏိုင္ေအာင္ ကြာေ၀းေသာအရာႀကီး ၄-ပါး ဟူ၏၊ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (အနႏၲကြာေ၀းျခင္းႀကီး ၄-ပါး)၌ ျပဆိုခဲ့ၿပီ။

ေကြကြင္းရျခင္း ဘာ၀မ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ မဟာ ပရိနိဗၺာနသုတ္။
(၁) နာနာဘာ၀- ေသကြဲ ကြဲရျခင္း၊
(၂) ၀ိနာဘာ၀- ေဒသတစ္ပါး လြင့္ပါး၍ ရွင္ကြဲ ကြဲကြာရျခင္း၊
(၃) အညထာဘာ၀- စည္းစိမ္ခ်မ္းသာ ခံစားေပ်ာ္ပါးရာမွ ဆင္းရဲမြဲေတရျပန္ျခင္း သမၼာဒိ႒ိအယူမွ မိစၦာဒိ႒ိအယူသို႔ ေျပာင္းသြားျခင္းမ်ိဳး။

No comments:

Post a Comment